Eksjö.nu
har fått projektmedel från Leader Astrid Lindgrens Hembygd för att stärka
företagare inom handeln och besöksnäringen i Eksjö och Vimmerby
kommuner.
Projektet pågår våren 2021 till januari 2023 och genomförs i samarbete med Eksjö kommun och Vimmerby kommun. Projektägare är Eksjö.nu.
Projektet vill säkerställa kommunernas tillväxt på längre sikt genom att öka attraktionskraften att bo, arbeta, besöka samt att driva verksamhet i Vimmerby-och Eksjö kommuner. Detta ska bland annat göras genom att:
•Verka för en gemensam värdegrund.
• Engagera handlare/besöksnäringsföretag samt fastighetsägare.
• Uppmuntra företagarna till omvärldsbevakning, egenutveckling och digitalisering.
• Väcka intresset för gemensam varumärkesbyggnad och marknadsföring via bland annat sociala media och andra digitala kanaler.
• Påbörja förändringsprocesser för digital utveckling genom utbildning och affärscoachning samt individuellt affärsstöd.
• Hitta nya samverkansformer, skapa nya nätverk mellan traditionella och icketraditionella kluster samt finna nya samarbetspartners och utveckla nya paketlösningar i kommunerna.
• Främja att ungdomar ser möjligheter och intresserar sig mer kring handeln för att locka nya entreprenörer till branschen.
• Rusta för arbete med en gemensam digitalmarknadsföring, som framåt exempelvis kan resultera i en gemensam e-handelsplattform.
• Locka fler potentiella kunder/besökare till kommunerna.
• Stimulera en levande handel utifrån kunderna/besökarnas efterfrågan.
Genom trendmöten, frukostträffar och affärsutvecklingsprocesser har deltagarna i projektet fått föreläsningar, information och coachning inom digitalisering. Projektet har också förmedlat handel- och besöksnärings samt fastighetsägarnas roll för en plats attraktivitet.
Ett resultat av projektet är också det stärkta samarbetet mellan de båda kommunerna och aktörer på båda sidor om kommun- och länsgränsen.
Stjärnklappar är förhoppningsvis starten på en större satsning med en lokalt producerad julsaga, digital skattjakt, gemensam evenemangskalender och ett större fokus på gemenskap och platsutveckling.
Projektet avslutas 31 januari 2023 men fortsätter i form av ett fortsatt arbete för platsutveckling i Eksjö och Vimmerby. Idén om att utveckla våra platser i norra Småland är för bra för att släppa. Kanske blir det till och med en lokalt producerad vintersaga framöver... Är du intresserad av att vara med, som privatperson, förening eller företagare. Läs mer och anmäl ditt intresse här!
Härligt att möta så mycket engagemang och kunskap blad deltagare och projektledning. Hög nivå av kompetens och relevans för frågorna och utmaningarna. Nya värdefulla kontakter och nätverk har bildats och jag ser med nya ögon på geografin/platsen Eksjö kommun och Vimmerby kommun.
Det är en ödesfråga för vår bygd! Och ett ypperligt bra verktyg för att samordna goda krafter och göra rätt insatser. Genom att engagera fler intressenter och lära mer om vad hållbar platsutveckling betyder - på riktigt för oss och vår plats. Med långsiktigt, samordnat och engagerat arbete kan vi förflytta berg.
Jag är så så imponerad av att handeln och besöksnäringsföretagen med så kort startsträcka och just i tiden då den så avgörande julhandeln skulle dra igång - svarade upp, såg potential och anammade tänket och kampanjen. Vilket engagemang och vilken ljuvlig kreativitet! Konceptet är ohyggligt snyggt och så genomarbetat, jag verkligen verkligen hoppas att vi får se det förverkligas och göras ut.
Att Eksjö och Vimmerby blir en plats där alla jobbar för samma mål, precis som med Stjärnklapparna.
Människorna är vår främsta resurs om vi jobbar tillsammans, hållbart,
omtänksamt, målmedvetet.
The stjärnklapp-way-of-doing-things.
Då kommer det att pratas om oss, att människorna här är på ett visst
sätt, som gör mysiga och härliga saker. Hit vill man åka och kanske till och
med flytta!
Avslutningsaktiviteten på Filmbyn Småland hölls i juletid, närmare bestämt i samband med Tjugondag Knut. Förutom pinfärska trender från Placebrander bjöd kvällen på långdans, julgröt och skinkmacka, paketutdelning, och sagoläsning av konceptutvecklarna på KORU Media. Den magiska vintersagan börjar ta form. Missa inte den spännande fortsättningen i nästa kapitel...
Fastighetsägare har varit en viktig aktör under hela projektets gång. För att nå fler fastighetsägare och bidra till att stärka förståelsen för fastighetsägarens roll i platsutvecklingen bjöds privata och offentliga fastighetsägare in till frukostmöten i januari 2023. Placebrander presenterade färska trender och goda exempel från andra delar av Sverige.
Julens alla härligheter i form av konserter, julmarknader och andra aktiviteter samlades i en gemensam affärsutveckling i en gemensam webbportal där såväl företag som föreningar och organisationer kan bidra. Här samlades också all information om Stjärnklappar samt visionen om lokal julsaga. Även om julen har dansats ut för i år finns portalen kvar. På www.stjarnklappar.se kan den som vill medverka i julsaga anmäla intresse.
Genom att samla hållbara och omtänksamma varor, produkter och tjänster gjorde deltagarna i projektet gemensam affärsutveckling och samlade hållbara alternativen i julhandeln under ett paraply för bättre synlighet och spridning. En stjärnklapp kan vara någon närproducerat, tillverkat av hållbara material eller återbruk, en upplevelse, något extra omtänksamt eller en gåva där delar eller hela vinsten går till välgörande ändamål. I händelser på @stjarnklappar på Instagram finns många av Stjärnklapparna från 2022 samlade.
Under hösten 2022 arrangerades frukostmöten för handels- och besöksnäringsföretag samt inbjudna politiker och kommunala tjänstemän i Eksjö och Vimmerby kommuner. Tema för träffarna var hållbarhets samt jämställdhet & mångfald. Under träffarna borrade vi ner oss i begreppet Stjärnklapp och tittade på definition och exempel.
Sofie Gunnarsson, Placebrander repeterade trenderna och KORU Media presenterade ett koncept för den omtänksamma och hållbara julen utifrån tankar och idéer från förra trendmötet. Beslut togs att göra en testlansering av hållbara och omtänksamma Stjärnklappar inför julhandeln 2022.
Den 4 april var det äntligen dags för Trendmöte 2 i projektet. Handel- och besöksnäringsföretag från både Eksjö och Vimmerby var på plats på Filmbyn Småland, där gruppen hämtade inspiration i Pippis kök innan Sofie Gunnarsson, Placebrander, tog över programmet, presenterade Trendrapport 2022 och fungerade som katalysator.
I ett kreativt grupparbete föddes bland annat en idé om att utveckla ett gemensamt koncept för aktiviteter och erbjudanden i juletid i Eksjö och Vimmerby kommuner.
Under våren och sommaren har ett antal affärsutvecklingsprocesser genomförts med hjälp av Finnveden Säljkraft AB. Affärsstödet har bland annat handlat om utbildning i sociala medier, bli bättre på att nyttja en hemsida, hur skapas framgångsrika team, hur blir vi bättre säljare, positiva kundupplevelser mm mm.
Under hösten 2022 genomförs de sista affärsutvecklingsprocesserna i projektet, bland annat med fokus på ett steg närmare webbshop, hur når jag ut med min reklamfilm mm.